Project

Herontwikkelen omgeving Schedeldoekshaven

Gestart door Gemeente Den Haag en ontwikkelaar

Nu

Een stenen omgeving met weinig ruimte om te wonen

Straks

Nieuwe woningen, kantoren en voorzieningen, meer ruimte voor fietsers en voetgangers en meer groen

Denk mee over het Prins Bernhardviaduct

De gemeente maakt plannen om het Prins Bernhardviaduct smaller te maken. En de omgeving Schedeldoekshaven aan te passen. Zij maakte hiervoor 3 schetsen. Wat vindt u van de schetsen? Geef tot 2 juni 2025 uw mening.

Mening geven

Wat

De gemeente wil de Schedeldoekshaven en directe omgeving veranderen in een aantrekkelijk gebied. Een gebied waar het prettig is om te wonen en werken. Met meer ruimte voor groen, fietsers en voetgangers. Er komen nieuwe woningen. En gebouwen van de Rijksoverheid, voorzieningen (horeca, dienstverlening), en onderwijsvoorzieningen aan het Prins Bernhardviaduct. Ook komen er betere verbindingen tussen de wijken eromheen en de binnenstad. 

Waar

Schedeldoekshaven, Prins Bernhardviaduct en Ammunitiehaven. 

Waarom

Het Prins Bernhardviaduct is een belangrijke verbinding tussen Bezuidenhout-West, de Rivierenbuurt, station Den Haag Centraal en de binnenstad. Het verbindt deze gebieden met elkaar over de sporen. Een goede verbinding tussen de Rivierenbuurt en het centrum is er nu niet. Dat komt omdat het viaduct veel ruimte inneemt.

Er zijn veel op- en afritten. En het lange Terminalgebouw bij het viaduct zorgt niet voor een prettige omgeving om in te leven. Ook is er nu geen ruimte voor nieuwe woningen, kantoren, voorzieningen en groen in het gebied. De omgeving bestaat uit veel steen en asfalt en er rijdt veel verkeer door het gebied. Het is krap en mensen ervaren het als onprettig. 

Wie

Gemeente Den Haag en het Rijksvastgoedbedrijf. 

Planning

  1. Stap voltooidVooronderzoek 2019-2021
    • 2019 – De gemeente maakte gebiedsagenda’s waarin de plannen staan voor de  Schedeldoekshaven en directe omgeving. Lees meer via Gebiedsagenda Campusboulevard (RIS304124) en Gebiedsagenda Policy Campus Centraal (RIS301329)
      2021 – De gemeente maakte een Structuurvisie CID. Hierin staan de plannen voor het hele CID, en ook de plannen voor de Schedeldoekshaven en directe omgeving. Lees meer via RIS307135. https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/9574313/2/RIS307135_Bijlage_1_-_201118_SV_CID_-_Structuurvisie_CID_gew_vastgesteld 
  2. Stap voltooidOnderzoeken 2022-2023 | ontwikkelvisie Den Haag Centraal
    • De gemeente werkte de plannen voor de Schedeldoekshaven en directe omgeving verder uit in een ontwikkelvisie voor het stationsgebied Den Haag Centraal. En organiseerde hiervoor participatiebijeenkomsten, onder andere over mobiliteit (verkeer). Bekijk de verslagen onder het kopje Downloads op de pagina: Toekomstplan voor Den Haag Centraal.
  3. Stap voltooidPlan maken 2022-2023 | ontwikkelvisie Den Haag Centraal
  4. Stap voltooidBesluiten Oktober 2024 | ontwikkelvisie Den Haag Centraal
    • 3 oktober 2024: De gemeenteraad heeft de Ontwikkelvisie Den Haag Centraal vastgesteld. Lees meer via RIS318431.
  5. Stap voltooidOnderzoeken 2025 | schets aanpassen Prins Bernhardviaduct
    • De gemeente onderzocht de mogelijkheden voor het smaller maken van het Prins Bernhardviaduct. Zij maakte 3 schetsen.
    • 20 mei – De gemeente organiseert een bijeenkomst om uw mening te vragen over deze 3 schetsen. Omwonenden, ondernemers en andere belanghebbenden in het gebied ontvangen thuis een uitnodiging. Lees meer informatie over de bijeenkomst op: Inloopbijeenkomst Ontwikkelstrategie Den Haag Centraal.
    • September – De gemeente organiseert naar verwachting in september een bijeenkomst om u te informeren welke schets de voorkeur heeft voor het Prins Bernhardviaduct.  
  6. Stap voltooidPlan maken Eind 2025 | schets Prins Bernhardviaduct
    • De gemeente werkt de gekozen schets voor het aanpassen van het Prins Bernhardviaduct verder uit. Deze uitwerking wordt een onderdeel van de Ontwikkelstrategie Den Haag Centraal. 
  7. Stap voltooidBesluiten Voorjaar 2026 | ontwikkelstrategie Den Haag Centraal
    • Het college van burgemeester en wethouder stuurt de ontwikkelstrategie naar de gemeenteraad. Volg de planning op denhaag.nl/toekomstcentraal.
    • De gemeenteraad neemt naar verwachting een besluit over de ontwikkelstrategie.   
  8. Stap voltooidPlan maken 2026-2027 | herontwikkeling omgeving Schedeldoekhaven
    • De gemeente werkt het plan verder in detail uit. En maakt afspraken met partners waarmee de gemeente samenwerkt. Ook onderzoekt de gemeente wanneer welke werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden. 
  9. Stap voltooidInspraak 2027
    • De gemeente onderzoekt eerst welke procedures nodig zijn. Daarna is pas bekend wanneer er inspraak mogelijk is. 
  10. Stap voltooidUitvoeren Nog niet bekend
    • Het is nog niet bekend wanneer de werkzaamheden kunnen starten. 

Van snelwegviaduct tot stadsstraat

De gemeente maakt plannen om het Prins Bernhardviaduct en de Ammunitiehaven aan te passen. Zodat ze weer een levendige stadsstraat worden. In het plan staat onder andere:

  • Het Prins Bernhardviaduct smaller maken. Dit omdat er minder auto’s en bussen over het viaduct rijden, dan waarvoor het viaduct in de jaren ‘70 is gebouwd.
  • Het terminalgebouw van de Rijksoverheid afbreken. Zo ontstaat meer ruimte voor groen, voetgangers en fietsers.
  • Een brede fietsroute over het viaduct.
  • Logische routes voor de bus en tram.
  • Meer plekken om goed van de binnenstad naar de Rivierenbuurt te lopen en andersom.
  • Op 3 plekken aan de Schedeldoekshaven ruimte maken voor nieuwe gebouwen. 
  • Kruispunten simpeler maken en doorgaande routes verwijderen. Hierdoor rijdt er minder autoverkeer. De wijken blijven bereikbaar met de auto voor bestemmingsverkeer.
  • Geen aparte busbaan meer. De bus rijdt straks mee met de auto.
  • Veiligere oversteekplaatsen voor voetgangers.
  • Onderzoeken of nieuwe tramverbindingen mogelijk zijn. 

Zo wordt het gebied aantrekkelijker voor mensen die er (in de toekomst) wonen en werken, wandelen en fietsen. Er is een betere verbinding tussen station Den Haag Centraal, de binnenstad en de wijken Rivierenbuurt en Bezuidenhout-West. Ook onderzoekt de gemeente of nieuwe tramverbindingen mogelijk zijn. 

Meer ruimte voor groen

Het Prins Bernhardviaduct en de Ammunitiehaven krijgen meer ruimte voor groen. Op en rond het viaduct komen groene plekken om elkaar te ontmoeten en te ontspannen. Op het nieuwe dek boven de treinsporen komt groen met ruimte om te spelen.  ​​​​​​​

Luchtfoto van de Haagse binnenstad.
Luchtfoto van Schedeldoekshaven (bron: Rijksvastgoedbedrijf)
Prins Bernhardviaduct op de Schedeldoekshaven.
Omgeving van het Prins Bernhardviaduct met veel steen
Een van de mogelijke uitwerkingen van de Ammunitiehaven na versmalling van het Prins Bernhardviaduct (bron: Ontwikkelvisie Den Haag Centraal)

Doe mee 

De gemeente maakt de plannen graag samen met u. Daarom organiseert zij verschillende bijeenkomsten. Iedereen is van harte welkom om mee te denken en mee te praten over de plannen. Alle ideeën, wensen en zorgen krijgen zoveel mogelijk een plek. Bekijk de geplande bijeenkomsten op denhaag.nl/cid.

Veelgestelde vragen

  1. Waarom komen er nieuwe woningen en kantoren aan de Schedeldoekshaven?

    Den Haag groeit. Steeds meer mensen willen wonen, werken en ontspannen in de stad. De herontwikkeling van de Schedeldoekshaven en directe omgeving is onderdeel van de gebiedsontwikkeling Central Innovation District (CID). Een nieuw stuk Haags centrum. De gemeente besloot dat er in het CID tot 2040 meer ruimte komt voor:

    • nieuwe bewoners en bewoners die er al zijn
    • studenten
    • ondernemers
    • professionals 
    • bezoekers. 

    In het gebied rond Den Haag Centraal komen 2.250 tot 2.500 woningen. En ruimte voor kantoren en voorzieningen bij. Een aantal woningen en kantoren komt aan de Schedeldoekshaven waar al hoogbouw is. Hoe het gebied in de toekomst verandert, staat in de Ontwikkelvisie Den Haag Centraal. Deze is door de gemeenteraad vastgesteld. Lees meer op Toekomstplan Den Haag Centraal.

  2. Welke keuze moet de gemeente nu maken voor het Prins Bernhardviaduct?

    In de Ontwikkelvisie Den Haag Centraal staan 2 mogelijkheden om het Prins Bernhardviaduct aan te passen. Deze ideeën verschillen in:

    • plek van de tram en bus
    • plek van de nieuwe gebouwen
    • plek van het nieuwe viaduct

    De gemeenteraad heeft gevraagd om ook een 3e mogelijkheid uit te werken.

    De gemeente moet voor alle schetsen kijken:

    • hoe het viaduct smaller kan
    • waar de nieuwe gebouwen komen
    • waar de tram en bus gaan rijden
    • waar meer groen komt  
  3. Hoe kan ik meedenken over de plannen voor de omgeving Schedeldoekshaven?

    De participatie voor de Ontwikkelvisie Den Haag Centraal was in 2023-2024. In 2025 werkt de gemeente de plannen voor het stationsgebied verder uit in een ontwikkelstrategie. Daarin staat ook de keuze voor het Prins Bernhardviaduct. De gemeente organiseert momenten om uw mening te vragen over het Prins Bernhardviaduct. Omwonenden en andere belanghebbenden krijgen een uitnodiging.

  4. Waarom richt de gemeente de kruising Ammunitiehaven-Nieuwe Haven tijdelijk in?

    In de Ontwikkelvisie Den Haag Centraal staan ideeën over hoe de kruising Ammunitiehaven-Nieuwe Haven makkelijker en veiliger kan. Dit wanneer er in de toekomst meer woningen komen. Maar door de nieuwe woontorens aan de Schedeldoekshaven is het belangrijk dat de kruising nu al verbetert. Kijk voor meer informatie op: Spuikwartier: van bouwplaats naar bruisende plek.

Downloads

  1. Uitnodiging Bijeenkomst Toekomst Den Haag Centraal 20 Mei 2025 (PDF, 592.2 kb)

    download

Onderdeel van gebied

Onderdeel van wijk

Heeft u vragen? Stuur dan een e-mail naar csnoi@denhaag.nl.