Wat
Mariahoeve stapt over op groene schone energie. Daarom onderzoekt de gemeente de mogelijkheden van een warmtenet en een geothermiebron. In 2026 onderzoekt de gemeente waar de geothermiebron kan komen.
Voor de overstap naar groene energie maakte de gemeente een uitvoeringsplan. Hierin staan de stappen die nodig zijn voor de overgang naar schone energie in Mariahoeve. De stappen naar schone energie zet de gemeente samen met bewoners en andere betrokkenen.
Waar
Mariahoeve en Marlot
Waarom
De gemeente wil dat de stad in 2030 klimaatneutraal is. De plannen voor een aardgasvrije wijk en de overstap op schone energie in Mariahoeve passen hier goed bij.
Wie
Gemeente Den Haag en bewoners, ondernemers, woningcorporaties.
Planning
-
Stap voltooidOnderzoeken 2023
De gemeente onderzoekt hoe bewoners en belanghebbenden kunnen meedenken over het plan.
- 22 juni 2023: 1e bijeenkomst met bewoners die al bezig zijn met duurzaamheid en schone energie. Tijdens de bijeenkomst vertelt de gemeente wat het uitvoeringsplan is. En hoe zij die samen met bewoners wil maken. Ook wil de gemeente weten hoe bewoners willen meedenken met het plan. Lees de terugblik van de bijeenkomst.
- 4 november 2023: Energiefestival Mariahoeve. Bekijk het verslag.
-
Huidige stapPlan maken Januari 2024 tot eind 2024
- 15 februari 2024: VvE café over de mogelijkheden voor warmte en stroom in Mariahoeve. De gemeente, energiebedrijf Escom en de Groene Smaragd vertelden over de mogelijkheden voor duurzame warmte en stroom.
- 24 april 2024: Bijeenkomst met bewoners over de stand van zaken van het uitvoeringsplan, zoals de samenwerking met energiecoöperaties en thema’s die bewoners belangrijk vinden bij de overstap op schone energie. Lees de terugblik van de bewonersbijeenkomst.
- Juni 2024: start verkenning samenwerking bewonersinitiatieven de Groene Smaragd, Gebiedscoöperatie Wijk25 en de gemeente.
- 30 mei, 27 juni, 18 juli 2024: bijeenkomsten van de werkgroep met bewoners over het thema: betaalbaarheid.
- Oktober 2024: volgende bewonersbijeenkomst met onder meer terugkoppeling van de werkgroep: betaalbaarheid
-
Aankomende stapUitvoeren 2026 en verder
De gemeente werkt samen met bewoners en partners aan aardgasvrije oplossingen voor de wijk.
-
Huidige stapOnderzoeken 2026
De gemeente onderzoekt of het parkeerterrein bij zwembad en sporthal Overbosch geschikt is voor de geothermiebron.
Wat is er al besloten
-
Transitievisie Warmte: warmtenet voor Mariahoeve
Een warmtenet is de meest logische oplossing voor Mariahoeve en Marlot. In de Transitievisie Warmte staat voor iedere buurt hoe woningen en gebouwen het beste met schone energie verwarmd kunnen worden. Voor Mariahoeve is dat een warmtenet. Lees meer op Transitievisie Warmte (denhaag.nl).
-
Uitvoeringsplan Mariahoeve
Bekijk het Uitvoeringsplan Mariahoeve op de pagina: Uitvoeringsplan Mariahoeve (raadsinformatie.nl).
Meer informatie
Nederland gaat stap voor stap van het aardgas af. Ook in Den Haag en Mariahoeve. In 2022 gaf de gemeente in de Transitievisie Warmte aan wat per wijk de beste keuze is voor de overstap op schone energie.
Warmtenet/geothermiebron
Voor Mariahoeve is een warmtenet de meest voor de hand liggende keuze. Dit omdat er mogelijkheden zijn voor gebruik van lokale duurzame bronnen. En de wijk voor een groot deel bestaat uit hoogbouw. Hoogbouw is redelijk eenvoudig aan te sluiten op een warmtenet. De gemeente geeft aan dat Mariahoeve geschikt is als warmtenetbuurt en geothermie geschikt is om als duurzame bron in te zetten.
In 2026 onderzoekt de gemeente de plek waar de geothermiebron kan komen. De gemeente moet vaststellen waar een installatie kan komen die warmte omhoog kan pompen. De plek moet voldoen aan technische voorwaarden. En mag niet in de weg staan van andere ontwikkelingen of gebruik. Een mogelijke plek voor de bron is de parkeerplaats van zwembad en sporthal Overbosch.
De gemeente onderzoekt:
- Of de plek geschikt is voor de bron
- Waar op de parkeerplaats de bron precies kan komen
- Geluid van de bron
- Hoe de bron eruit gaat zien
De gemeente overlegt bij het onderzoek met onder andere:
- Bewoners
- Het zwembad
- De politie
- Tennisvereniging
- School
Bewoners uit de directe omgeving krijgen ook een brief. Zij kunnen later in een werkgroep hun mening geven over de geothermiebron. In februari 2026 was al een bewonersbijeenkomst.
Lees meer in de brief naar de gemeenteraad: Locatie voor geothermie in Mariahoeve (RIS323965).
Uitvoeringsplan
De gemeente is in Mariahoeve bezig met de voorbereiding voor een aardgasvrije wijk. In december 2023 maakte zij hiervoor een uitvoeringsplan. Hierin staan de stappen die nodig zijn voor de overgang naar schone energie in Mariahoeve. Toekomstige ontwikkelingen, zoals de nieuwe wetgeving voor collectieve warmte, zorgen voor nieuwe inzichten en uitgangspunten. Hierop past de gemeente de plannen en planning aan.
Aardgasvrij Mariahoeve
De stappen naar schone energie gaat de gemeente samen met bewoners, bewonersinitiatieven, woningcorporaties en andere betrokkenen zetten. Ook wil de gemeente bewoners, ondernemers en pandeigenaren helpen om verder te verduurzamen. Zodat de wijk straks klaar is om over te stappen op het warmtenet of een individuele duurzame warmteoplossing: zo wordt Mariahoeve aardgasvrij op een manier die past bij de wijk.
Kijk voor meer informatie op Mariahoeve – Duurzame stad Den Haag.
Downloads
-
Verslag Energiecafé Mariahoeve 8 April 2025
download -
Verslag 2 Oktober 2024 Bewonersavond Over Betaalbaarheid
download -
Verslag Energiecafe Mariahoeve 24 April 2024
download -
Terugblik Bijeenkomst Energietransitie 22 Juni 2023
download -
Energiefestival Mariahoeve
download -
Verslag Energiecafé Mariahoeve 8 April 2025
download
Heeft u vragen over het uitvoeringsplan? Stuur dan een e-mail naar mariahoeve-aardgasvrij@denhaag.nl.