Project

Buitenruimte de Dreven

Gestart door Gemeente Den Haag, corporatie en ontwikkelaar

Nu

Schetsontwerp voor buitenruimte de Dreven

Straks

Groene omgeving met veel ruimte voor voetgangers en fietsers

Wat

In de Dreven komen meer en nieuwe woningen. De gemeente past de buitenruimte hierop aan. En maakte hiervoor een concept ontwerp. Het ontwerp kan nog veranderen: bewoners kunnen meedenken over het definitieve ontwerp.

Waar

De Dreven in Den Haag Zuidwest.

Waarom

Door de Dreven opnieuw in te richten wordt het in de toekomst een prettige en groene omgeving, waar bewoners en bezoekers prettig kunnen wonen en verblijven.

Wie

Gemeente Den Haag.

Ontwikkeling in fases

De ontwikkeling van de openbare ruimte Dreven gebeurt in fases. De gemeente werkt de 1e fase, de openbare ruimte tussen de Dreef en de Dorpersdreef, nu verder  uit. De uitwerking van de openbare ruimte in de rest van de Dreven maakt de gemeente later. Het eerste (schets)ontwerp van de openbare ruimte van de Dreven ligt inmiddels vast:

  • er komt meer groen (extra bomen en aantrekkelijke ecozone met meer water)
  • betere verbinding voor voetgangers en fietsers met de omgeving
  • sommige wegen blijven (Pachtersdreef en de Dreef)
  • Schoutendreef wordt autoluw. Dit betekent dat er weinig autoverkeer in de buurt is.

De sferen van de Dreven

In het schetsontwerp is ruimte ingedeeld in sferen:

  • groene ruimten voor verblijven en spelen: de basis voor het (autovrije) netwerk van langzaamverkeerroutes. En ruimte voor meer beplanting, speel- en ontmoetingsplekken.
  • lanen en straten: zorgen voor bereikbaarheid in en uit de wijk (ontsluitingsfunctie). Te herkennen aan 1 of 2 rijen met bomen naast de weg.
  • ecozone: water en groen aan de rand van de wijk (langs de Lozerlaan). Met ruimte voor ontspannen, fietsen en wandelen. De ecozone heeft een ecologische functie. Dit betekent dat de ecozone de natuur de ruimte biedt om te ontstaan en bestaan.  
  • (water)park: ruimte voor spelen
  • 1 centraal plein en meerdere kleine ontmoetingsruimten. De inrichting hiervan bepaalt de gemeente samen met bewoners.
Sferen in de Dreven

Schetsontwerp de Dreven


Bekijk voor ieder onderwerp de plannen voor de Dreven.

  1. Auto en parkeren

    Wegen en parkeren op straat

    In het concept schetsontwerp staan de bestaande wegen. Deze krijgen wel een nieuwe inrichting.

    De belangrijkste routes voor de auto zijn:

    • Parralelweg van de Erasmusweg
    • Pachtersdreef
    • de Dreef

    Op de wegen:

    • geldt een maximale snelheid van 30 kilometer per uur
    • zijn voorzieningen voor afval (ondergrondse containers en rolcontainers)
    • is ruimte voor parkeren

    Hoeveel parkeerplaatsen er precies komen, ligt aan het aantal woningen.

    Parkeergarages en gebouwen

    Vanaf de lanen zijn de parkeergarages onder de nieuwe woningen bereikbaar. In deze parkeergarages is ook ruimte voor:

    • fietsen
    • scooters
    • rolcontainters voor afval

    In de Dreven komen ook 3 parkeergebouwen.

    Voorbeeld ondergrondse parkeergarage
    Situatie nu: parkeren in de straat
  2. Fietsers en voetgangers

    De gemeente verbetert het netwerk van fiets- en voetpaden in de Dreven. De nieuwe paden zorgen voor een betere bereikbaarheid binnen de Dreven. Maar sluiten ook beter aan op de omgeving. In het schetsontwerp staat:

    • Er komt een fiets- en loopbrug over de ecozone. Deze verbindt de buurt met de Lozerlaan
    • Verbetering van de fietsroute tussen de Lozerlaan en de Gaarde/sportpark Escamp door tweerichtingsfietspad
    • Er is aandacht voor de bereikbaarheid van bushaltes en tramhaltes in de directe omgeving, zoals aan de Erasmusweg. De loopafstanden zijn vanaf de woongebouwen zo kort mogelijk.
    • Door de wijk komen straten met een maximale snelheid van 30 kilometer per uur
    • Fietsers rijden over de rijbaan van de lanen en straten
    • Het bestaande pad langs het Waterpark vormt samen met de Gravendreef een nieuwe fietsbrug over het water. En zorgt voor een betere verbinding voor voetgangers en fietsers tussen de Gaarde en de Lozerlaan/Uithof.
    • Langs de woongebouwen komen stoepen
    • Bewoners kunnen fietsen parkeren in de parkeergarage
    • Bezoekers kunnen fietsen parkeren tussen de stoep en het woongebouw. Waar de fietsparkeerplekken precies komen, en hoeveel, wordt met het uitwerken van de nieuwbouwwoningen duidelijk. In het ontwerp rekening gehouden met de entrees.
  3. Pleinen en ontmoetingsplekken

    Er komen verschillende ontmoetingsplekken:

    • meerdere kleine, groene ontmoetingsplekken langs looproutes
    • 1 stedelijk en centraal plein op de hoek van de Dreef en Pachtersdreef

    In het schetsontwerp staat de inrichting op hoofdlijnen.

  4. Spelen

    Speeltuinen

    In de Dreven komen speelplekken voor kinderen in de leeftijd:

    • 0 tot 6 jaar
    • 7 tot 12 jaar
    • 13 tot 18 jaar

    De speelvoorzieningen voor de jongste kinderen liggen het meest dichtbij de woningen. Dit zijn bijvoorbeeld:

    • binnentuinen
    • buitenruimtes van bestaande flats

    De speeltuinen voor oudere kinderen liggen verder van huis. Zij kunnen bijvoorbeeld ook sportveld Escamp gebruiken.

    Waterpark

    De speelplek in het waterpark blijft. Daar komt nog bij:

    • extra speelplek voor kinderen tussen 7 en 12 jaar
    • ontmoetingsplek
    • groen

    In de lanen, straten en ecozone is geen of weinig ruimte voor spelen. Deze richt de gemeente in voor verkeer en biodiversiteit (groen). 

  5. Groen en autoluwe ruimtes

    Groen

    In de buitenruimte komt veel groen. De natuur krijgt er de ruimte. In het groen bij het waterpark kunnen bewoners ontspannen, verblijven en sporten.

    Autoluwe ruimtes

    In De Dreven komen autoluwe zones. Dit zijn plekken waar weinig autoverkeer door komt. De belangrijkste is de Schoutendreef. De gemeente richt deze straat in naar een pad voor voetgangers en fietsers. Naast het pad is veel groen. De autoluwe zone krijgt een andere sfeer dan de rest van de buurt. Bijvoorbeeld door meer groen en bijzondere bomen. Maar ook op andere plekken tussen de nieuwe woongebouwen komt meer (en diverser) groen.

  6. Lanen

    De lanen zijn de belangrijke routes door de buurt. Dit zijn:

    • de Dreef
    • Pachtersdreef
    • parallelweg van de Erasmusweg

    Naast de lanen staan:

    • rijen met bomen
    • vakken met groen

    De bestaande rijen met bomen blijven zo veel mogelijk. Of er komen nieuwe bomen bij. In de vakken met groen komen lage, kleurrijke planten. Dit ziet er mooi uit, en is ook goed voor insecten.

  7. Ecozone

    In de ecozone en het park wordt het water voor een gedeelte uitgebreid. Ook komen er natuurvriendelijke oevers. En meer groen. Regenwater kan daar goed in wegstromen. Zo blijven de gebouwen goed bereikbaar. 

  8. Water

    Er komt meer water bij:

    • de ecozone
    • het park

    Het water vangt regenwater op. En het is aantrekkelijk om erbij te zitten. Het water zorgt, in combinatie met de verschillende planten in de buurt, voor meer biodiversiteit en afwisseling. 

Downloads

  1. Schetsontwerp De Dreven (PNG, 686.4 kb)

    download
  2. Openbare Ruimte De Dreven (PNG, 469 kb)

    download
  3. Auto En Parkeren De Dreven (PNG, 243.7 kb)

    download
  4. Netwerk Fiets En Voetpaden De Dreven (PNG, 263.2 kb)

    download
  5. Pleinen En Ontmoetingsruimten In De Dreven (PNG, 213.1 kb)

    download
  6. Ruimte Voor Spelen In De Dreven (PNG, 629.9 kb)

    download
  7. Water In De Dreven (PNG, 267.5 kb)

    download
  8. Ecozone Langs Lozerlaan De Dreven (PNG, 262.8 kb)

    download
  9. Lanen In De Dreven (PNG, 278.3 kb)

    download
  10. Autoluwe Schoutendreef De Dreven (PNG, 287.8 kb)

    download
  11. Groen In De Dreven (PNG, 370.9 kb)

    download

Onderdeel van gebied

Onderdeel van wijk

Bij vragen kunt u een bericht sturen naar vragen@eenbeterebuurt.nl.