Woonspreekuur en wijkagent in actie bij wijkpost Lorentzplein

Nieuws

De wijkpost in Laak is een kleine bouwkeet met een wapperende vlag voor de openstaande deur. Het politielogo op de vlag verraadt al iets over de functie van de wijkpost. Bewoners kunnen er terecht voor vragen en meldingen over de openbare orde.

Maar ook voor allerlei andere zaken, zoals vragen over het energiezuiniger maken van een woning, afval in de wijk en gezondheidsvragen. Eigenlijk met alles waar u normaal voor naar het gemeenteloket zou moeten gaan. De wijkpost is er gekomen vanuit Actieplan Laak. Want er was duidelijk behoefte aan een ‘loket’ in de wijk.

Eric Oppelaar (wijkagent) en Mark Van Hooijdonk (Gemeente Den Haag). Foto: Roos Van Osnabrugge

Woonspreekuur

Mark van Hooijdonk houdt er Woonspreekuur vanuit de gemeente en het stadsdeel. Hij is ook te vinden op andere locaties in de wijk, zoals het Vadercentrum. ‘De wijkpost wordt het beste bezocht van alle locaties van het Woonspreekuur’, vertelt Mark.’Mijn taak is het geven van informatie over het energiezuiniger maken van je woning. Veel mensen willen daar meer over weten, maar natuurlijk gaan niet alle gesprekken in de wijkpost over dat onderwerp.’

Spreekuur wijkagent

Naast Mark staat wijkagent Eric Oppelaar. Ook hij is regelmatig in de wijkpost te vinden. Eric houdt er spreekuur op dinsdagochtend en donderdagavond. ‘Ik krijg veel vragen over parkeren, afval en andere zaken die eigenlijk bij handhaving horen’, vertelt Eric. ‘Maar dat is niet erg, ik ben in contact, zie wat er leeft in de wijk en ben makkelijk bereikbaar voor de bewoners. Als het mooi weer is sta ik buiten. Mensen weten me te vinden, maar ik spreek ze ook aan. Zo bereik je nu eenmaal veel meer. En soms is er gewoon behoefte aan een praatje. Hier wonen ook mensen die eenzaam zijn.’

Kopje koffie

‘Als hier iemand alleen een kopje koffie wil drinken, is hij of zij even welkom als iemand die een melding komt doen’, vult Mark aan. ‘Soms komt iemand meerdere keren langs om koffie te drinken en bij de vierde keer krijg je ineens te horen wat er allemaal speelt. Het sociale aspect van de wijkpost is grotendeels het succes ervan. Ervoor zorgen dat mensen zich welkom voelen is net zo belangrijk als de informatie en het advies.’

Hulp bij problemen

‘Ik sprak iemand die veel geluidsoverlast ervaart van de bovenburen,’ vertelt Eric. ‘Ik heb beide partijen gesproken en doorverwezen naar een mediator van de gemeente. Daar gingen ze mee akkoord. Ik ben blij dat ik ze een stapje verder heb kunnen helpen en hoop dat ze eruit komen samen. Het is zo belangrijk om je thuis op je gemak te voelen.’

‘Om dit werk te kunnen doen heb je veel geduld nodig en je moet het leuk vinden om met mensen te praten. Het vraagt om creativiteit en het geeft me ook heel andere inzichten dan toen ik nog op kantoor zat. Ik kreeg laatste een verzoek van iemand die als huurder een probleem had met de vereniging van eigenaren. Met mijn hulp lukte het gelukkig om het probleem op te lossen,’ vertelt Mark. ‘In deze functie, op zo’n zichtbare locatie, merk je echt dat je het verschil maakt. Bewoners voelen zich serieus genomen en dat is zo belangrijk.’

Openingstijden wijkpost

Openingstijden van de wijkpost op het Lorentzplein:

  • Dinsdag van 10.00 tot 14.00 uur   
  • Woensdag van 12.00 tot 14.00 uur   
  • Donderdag 10.00 tot 12.00 uur en van 18.00 tot 20.00 uur 

Op denhaag.nl/laak/spreekuren vindt u een overzicht van alle spreekuren van de gemeente in Laak.