Succesvolle proef met ‘Spreekuur zonder afspraak’ van Helpdesk Geldzaken 

Nieuws

In Wijkcentrum Cromvlietplein is een Helpdesk Geldzaken. Op maandag en woensdag kunnen inwoners een gratis afspraak inplannen om al hun vragen over geld te stellen. Zo’n afspraak duurt ongeveer 1 uur. U maakt online via helpdeskgeldzaken.nl een afspraak. Of via telefoonnummer 070 353 61 88. 

Sinds april 2024 is het ook mogelijk om zonder afspraak naar binnen te lopen voor een gesprek. Dat kan om maandag tussen 09.00 en 12.30. Dit gesprek duurt ongeveer 20 minuten. Dit extra spreekuur is een proef om te kijken hoe Helpdesk Geldzaken het bezoekers nog makkelijker kan maken.  

Ervaringen tot nu toe

De gemeente merkt dat zij een nieuwe groep mensen bereikt met het spreekuur. En dat zij tevreden zijn.

Op ‘gewone’ ochtenden voert de helpdesk 3 gesprekken. Nu tussen 9.00 en 12.30 uur ongeveer 7. In de afgelopen 5 weken verwelkomde de helpdesk 37 mensen op het spreekuur. 23 hiervan waren nog niet eerder bij Helpdesk Geldzaken geweest.

Met de meest dringende problemen gaat de helpdesk meteen aan de slag. En voor zaken die kunnen wachten, sturen zij mensen door naar de juiste instanties. Tijdens de vakantie en de Ramadan was er een lichte daling in het aantal bezoekers. Maar de 1e ervaringen zijn positief. 

De gemeente leert ook van de eerste ervaringen van het spreekuur zonder afspraak. Zij wil bijvoorbeeld nog sneller in beeld brengen wat de geldzorgen precies zijn. Als het nodig is, plant zij naar het 1e gesprek een vervolggesprek van 1 uur.  Tijdens dat gesprek kunnen medewerkers dieper ingaan op de geldzorgen. Ook wil Helpdesk Geldzaken, als het druk is, betere informatie geven over de wachttijd. 

Spreekuren Laak 

De gemeente houdt in Laak ook over andere onderwerpen een spreekuur zonder afspraak. Bijvoorbeeld over wonen of veiligheid. U kunt dan een vraag stellen of hulp vragen aan een medewerker van de gemeente. Bekijk een overzicht van de spreekuren op de pagina: Spreekuren Laak – Projecten – Den Haag.

De spreekuren zijn 1 van de acties uit het actieplan Laak. Op deze manier kunt u in uw eigen wijk terecht bij de gemeente met een vraag of klacht.