Belangrijke stap voor toekomst stationsgebied Den Haag Laan van NOI

Nieuws

In het Bestuurlijk Overleg Oude Lijn is op 12 december 2024 is een belangrijk document goedgekeurd voor de vernieuwing van openbaar vervoerknooppunt Laan van NOI. Het document heet Notitie Kansrijke Oplossingsrichtingen (NKO). Dit betekent dat de 1e fase van het onderzoek is afgerond. Er zijn 3 mogelijke plannen gemaakt voor de verbetering en vernieuwing van het station.

In de volgende fase worden deze plannen verder uitgewerkt. Eind 2025 wordt duidelijk welk plan de voorkeur heeft.

Vernieuwen station

Den Haag groeit en er komen ongeveer 3.000 nieuwe woningen en meer kantoren bij rond station Laan van NOI. Ook komen er meer reizigers bij. Daarom wordt het stationsgebied vernieuwd. De gemeente Den Haag onderzoekt samen met verschillende partners hoe het stationsgebied Laan van NOI een belangrijk openbaar vervoerknooppunt wordt. Met een prettige omgeving en voorzieningen voor reizigers en buurtbewoners. Het onderzoek (MIRT-verkenning) is onderdeel van de MIRT-verkenning voor de Oude Lijn.

De Oude Lijn is de spoorlijn tussen Dordrecht en Leiden. Langs deze spoorlijn komen tot 2030 zo’n 54.000 woningen en 80.000 werkplekken. Beter openbaar vervoer is belangrijk voor de bereikbaarheid. En kan drukte op de wegen verminderen. Op de Oude Lijn worden daarom 4 bestaande stations(gebieden) vernieuwd:

  • Leiden Centraal
  • Den Haag Laan van NOI
  • Schiedam Centrum
  • Dordrecht

Ook moeten er 4 nieuwe stations aan de spoorlijn toegevoegd worden:

  • Rijswijk Buiten
  • Schiedam Kethel
  • Rotterdam Van Nelle
  • Dordrecht Leerpark.

Verder gaan er meer treinen per uur rijden tussen Dordrecht en Den Haag. 

3 plannen voor knooppunt Laan van NOI

In de eerste fase zijn 3 mogelijke plannen gemaakt. Er is aandacht voor maatregelen om beter om te gaan met veranderingen in het klimaat en een prettige leefomgeving.

  1. Basisalternatief: Dit plan richt zich op verbeteringen die nodig zijn door de groei van het aantal reizigers, zoals een ruimere tunnel en meer fietsenstallingen.
  2. Toegangspoort: Dit plan maakt het station compact en functioneler, met een brede tunnel naar de perrons, betere verbindingen tussen Den Haag en Voorburg, en meer ruimte voor fietsen en nieuwe gebouwen.
  3. Verbinder: Dit plan focust op maximale groei en stedelijke verbindingen, met een nieuw stationsgebouw, extra tunnels, en meer ruimte voor fietsparkeren en nieuwe gebouwen.

Participatie en samenwerking                                                                                                                                

De gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg werkten in de verkenning voor knooppunt Laan van NOI veel samen met:

  • ProRail
  • NS
  • RET
  • HTM
  • Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)

Ook dachten veel bewoners, maatschappelijke organisaties en belangenverenigingen mee. Ruim 1.700 mensen hebben via een online vragenlijst hun ideeën gedeeld. Na de informatieavond in april 2024 is een adviesgroep gevormd met bewoners uit Voorburg-Noord en uit Den Haag. Deze adviesgroep heeft een eindadvies geschreven. Eind november 2024 is opnieuw een informatieavond georganiseerd om de ideeën en het vervolg toe te lichten. Ook werden er vast ideeën verzameld voor het vervolg.

Vervolg

De volgende stap is om de 3 plannen verder uit te werken en te beoordelen. Er kunnen nieuwe ideeën ontstaan door onderdelen van de plannen te combineren. Bijvoorbeeld fietsparkeren, de locatie van tram- en bushaltes of de kiss & ride-zone. Er moeten nog veel keuzes gemaakt worden. Bewoners en andere betrokkenen blijven hierbij betrokken. Het doel is om eind 2025 samen een favoriete keuze te maken.

Meer informatie

Meer informatie vindt u op: